Met crowdfunding is vorig jaar 128 miljoen euro opgehaald, een verdubbeling ten opzichte van 2014. Dat meldt het crowdfundingadviesbureau Douw&Koren zaterdag op basis van eigen onderzoek.

Bij crowdfunding legt een groep mensen ieder een relatief klein bedrag in om een project of onderneming te financieren. Op die manier werden in 2015 bij elkaar meer dan 3500 initiatieven gefinancierd, waaronder 1247 maatschappelijke projecten, 856 creatieve projecten en 1208 ondernemingen.

Het is het vierde jaar op rij waarin crowdfunding verdubbelde, maar volgens het adviesbureau is het nog maar de vraag of de groei van deze financieringsvorm de komende jaren in eenzelfde tempo doorzet. Dat zal volgens Douw&Koren onder meer afhangen van de mate waarin de platforms die projecten aanbieden erin slagen professioneler en vooral transparanter te opereren.

Wat is het rendement?

Wat transparantie betreft, kunnen Nederlandse crowdfundingplatforms nog veel leren van hun collega’s in het Verenigd Koninkrijk, zegt Gijsbert Koren van het adviesbureau. ,,Engelse platforms presenteren op hun website actuele cijfers over de stand van terugbetalingen en gemiddelde rendementen. Er is nog geen crowdfundingplatform in Nederland dat dit doet. Alleen als platforms 100 procent transparant zijn hebben investeerders de tools in handen om verstandig te investeren.”

Het is niet bekend hoeveel crowdfundingsprojecten uiteindelijk failliet gaan. Die cijfers worden door sommige crowdfundingplatformen wel doorgegeven aan toezichthouder AFM, maar niet aan de investeerders. Zelf investeerde Koren in zo’n tweeduizend projecten. Daarvan werd in vijf procent niets uitbetaald.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl